måndag 22 februari 2010

Läs det senaste

Har egentligen inte speciellt mycket nytt att komma med. Men lite uppdateringar kan jag väl försöka klämma fram.
Massor med skolarbeten färdigställda och ändå känns det som om jag hade lika många kvar. Så är dock inte fallet.
Har till och med gjort klart så mycket att jag kanske kommer att börja med nya saker i morgon. Nästa period, som börjar nästa vecka, kommer huvudsakligen att innehålla en nätkurs i fritidsvetenskap på Luleå Tekniska Universitet. Idag lånade jag några svenska böcker i ämnet. Fritidsvetenskaper tror jag kan bli intressant. Fritidsvetenskap är egentligen den rikssvenska motsvarigheten till ungdomsarbete/ungdomsvetenskap.
Hur som haver, så kommer vi bland annat att läsa om fritidens historia och vad fritid har för betydelse för den sociala individen. Kan bli ganska intressant, i varje fall så låter den första uppgiften givande.

Angående Stockholmspraktiken så har det börjat klarna mer och mer. Idag gjorde jag en ansökan om stipendium från Svenska Studiefonden (Kulturfondens studiefond). Skulle gärna få min budget utökad med 250 euro. Så ifall någon har för mycket stålar och inte har några utgifter så är det bara att höra av sig.
Kommer, som det ser ut nu, att bo hos en familj i Sollentuna. En mycket omtänksam kusin har fixat boningen med sina kontakter.
Känns som om det verkligen skulle bli av. I höstas kändes det så avlägset. Nu börjar det faktiskt närma sig. Kan inte säga annat än att jag känner mig aningen nervös. Ny stad, nya mänskor och långt från alla jag känner. Det som får mig att känna mig säker är språket. Att tillfälligt bo på ett nytt ställe i Finland, utan Sanna förstås, skulle inte vara en möjlighet. Men Sverige känns bra. Känns förresten skönt att veta att man har en dam här hemma som stöttar en. Efter armén känns två månader inte speciellt länge. Förhoppningsvis får Sanna möjlighet att hälsa på också.

Slutligen ska jag meddela att jag fick ett brev förra veckan. Ett litet kuvert med mitt namn och en Pimu stämpel på. Försändelsen innehöll mitt medlemskort till Jakobstads Musikförening samt lite info om föreningens kommande verksamhetsår.
Underbart!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida