torsdag 25 februari 2010

Gud fader som i himmelen bor, blundar och sover sött.

Skriver idag blogg på grund av att jag egentligen borde läsa forskningsmetodik. Som vi alla vet så gör man gärna andra saker då man har något viktigt att göra.

Mycket tankar kring religion, tro och annan vidskeplighet har figurerat i mitt huvud den senaste tiden. Så sent som igår tittade jag på det underbara teveprogrammet Hjärnstorm. Där programledaren Henrik Fexeus undersökte vidskeplighet etc.
Förutom detta tog jag också för några veckor upp mina tankar om att gå ur kyrkan med min mor & far. Som ännu ett tillägg till allt har vi haft en ständigt återkommande man utanför vår dörr. Han heter Petri, är av hans rikssvenska uttal att döma antagligen finskspråkig och kommer för att informera mitt & Sannas hushåll om Jehovas Vittnes verksamhet i Åbo.

Alla dessa faktorer har påverkat mina tankar den senaste tiden.
Troende har jag aldrig varit. Som mindre var jag dock en hejare på bibliska berättelser. Jag antar att jag hade en barnatro som vem som helst. Under skriftskolan tänkte jag väldigt mycket, inte så att jag skulle ha varit på vippen att bli frälst. Jag bara följde med och måste väl erkänna att jag, lättpåverkad som jag är, föll en aning för Karleby Svenska Församlings hjärntvättsfärdigheter. Idag är det här dock något som jag enbart ser som positivt. Visst kan jag idag tänka tillbaka och önska att jag argumenterat mera, men jag var ung och oförståndig. Det positiva ser jag ändå i att jag lyssnade, efteråt har jag funderat på vad som sas och om det verkligen kan stämma.
Idag är jag äldre och kan med säkerhet säga att jag inte tror på Gud. Ett fenomen som mänskan hittat på för att kontrollera andra mänskor är inget jag vill ta del av. Därför kommer jag antagligen att gå ur kyrkan. Jag vill helt enkelt inte vara en del av kristendomen, vill inte vara en av det kristna samhället eftersom det är missvisande, jag är inte kristen.
Varför har jag då inte bara gått ur kyrkan? Hundratals finländare gör ju det hela tiden.
Mycket har med historia att göra. Kyrkan har en historia i västvärlden, mina föräldrar hör till kyrkan. Min far, som vad jag har förstått inte heller tror på kristendomen, har en teori om att man inte bara ska gå ur kyrkan, utan att man ska försöka förändra den. En fin tanke. Och jag beundrar honom för att han funderat kring saken.

Studierna har förstås mycket att göra med att dessa tankar väckts. Våra diskussioner kring människosyn har fått mig att inse att tro inte behöver betyda något övernaturligt. Jag tror på att människan är god och aktiv. Jag tror heller inte att man föds med egenskaper utan att omvärlden formar oss. Det här är ju lika mycket tro som allt annat. Att jag tycker att det är skrattretande med allt hokus pokus i vår kyrka är ju bara en bonus av att jag inte tror på organiserad religionsutövning. Varför jag ogillar religion är därför att jag anser att det är fel att servera någon en livsåskådning. Tro, livsåskådning och människosyn är personliga, alla ska vara berättigade att tro på vad de vill. Religion är ju bara ett enkelt sätt att komma undan stora frågor.

Angående Petri, vårt Jehovas Vittne, så är han ett levande exempel på det jag tycker är dumt med religion.
Han kommer och berättar för oss om saker som vi klurat ut själva för länge sen. Ja, det står mycket smart i bibeln, älska din nästa, behandla andra så som du vill bli behandlad osv. Han förstår inte att vi kan hålla med om sånt även om vi inte tror på bibeln. Religioner har patent på att vara schysta åt våra medmänniskor.
Det står också en hel del föråldrad skit i bibeln. Går det inte bara att skippa den där gamla boken?

Jag antar att jag måste låta alla tro på vad de vill. I dagsläget betyder det tyvärr att folk ska få ta den enkla utvägen också, religion. Men ägna i alla fall en minut åt att försöka tänka själva.

4 kommentarer:

Anonymous Solveig sa...

Jag hör tyvärr inte heller till den lyckliga skaran troende, men är mycket glad över att det finns en sådan institution som kyrkan. En plats dit vem som helst kan komma, få stöd i alla livssituationer, en inre styrka som tål allt, orsak till alllt, en inre ordning och hög moral. Alla behöver inte religion för att uppnå sitt fulla potential, men jag tror att flesta gör det. Därför kommer jag att i något skede återgå till kyrkans register och låta mina barn döpas och ge dem en kristen uppfostran (genom min man) för att de skall ha möjlighet till den stöd tron ger om de inte kan bli lika starka och moraliska utan den som de kunde bli med den. Om gud sedan finns eller inte tycker jag att har en mindre betydelse. Även om jag kan leva lyckligt utan att tro att en gud definitivt finns, skulle jag gärna veta att han finns, men jag vet inte. Något större än vi finns det definitivt, vi förstår ju inte världen som den är. Vi är helt klart små barn ännu. En tankelek är att vår ras någon gång utvecklas till gudomliga proportioner och det tycker jag vi skall sträva efter, oberoende om vi redan tror på att det finns något gudomligt eller inte. Det är bra att leva ett kristet liv, även om man inte tror på Kristus.

27 februari 2010 kl. 03:18  
Anonymous Gina sa...

I agree with you J, och jag tycker själv att det är svaga människor som har behov av att tro på "gud" och behöver en sådan institution som kyrkan. Då man tror på sig själv, tror att bara man vill så klara man av vad som helst i livet ,då behöver man inte nån religion som säger såhär-och-sådär!! Man kan väl inte grubbla på bibelns texter hela livet, då lever man inte på riktigt och då har man slösat bort värdefull tid på onödiga saker.

28 februari 2010 kl. 06:19  
Blogger JOEL sa...

Oj, tack för kommentarerna hörni!
Till Solveig vill jag bara säga att det är bra tankar du har, och innerst inne så vill jag ju låta alla tro på vad de vill och det var något som kanske inte riktigt kom fram i texten. Som jag skrev så tycker jag dock inte att religioner ger mänskor möjlighet att tro på vad de vill. Det finns alltid en mall. Och Soli, det här som jag skrev om att kyrkan har patent på en massa saker, det gäller och det som du skriver "En plats dit vem som helst kan komma, få stöd i alla livssituationer, en inre styrka som tål allt, orsak till allt, en inre ordning och hög moral". Jag tycker att mänskan borde kunna ha en sådan plats utan religion, visst det är kanske människan som har skapat kyrkan men den innehåller enligt mej för mycket hokus pokus!

Gina:
Jag vet var du står i den här frågan! :)

28 februari 2010 kl. 11:24  
Anonymous Solveig sa...

Ja, kanske det borde finnas en plats för ateister, där de kan gå och bli älskade(och sådana diverse instituter finns det ju nog egentligen). Men den kärlek som icke-troende har är inte precis lika alltäckande och gränslös som en äkta kristens är. Man ser sina medmänniskor på ett helt annat sätt och kärlek som en gåva från Gud, inte som en mekanism för flockdjuret mänskan att hålla ihop och för par att bli sexuellt intresserade av varandra och fortplanta sig. Jag tror dessutom att religionen och de läror kyrkan ger är bara riktgivande och egentligen finns lika många religioner som det finns troende. Min uppfattning är också den att Gud inte egentligen ger något faktiskt åt en troende då den lever på jorden, Gud kan inte gå emot naturlagarna han själv stiftat utan det är själva tron på Gud och hans kärlek som ger den troende mänskan allt den behöver och det är det som gör personen i fråga lycklig. Gud går inte emot den fria viljan och manipulerar inte mänskan, utan mänskan måste själv tro på sig själv och sina styrkor och själv uppnå sina mål. Gud hjälper dem som hjälper sig själva så att säga. Precis som ateister lätt tolkar bibeln enligt sina egna önskemål, gör tyvärr också flera kristna det och det finns många felaktiga uppfattningar som sprider sig i kyrkan och det kristna gemenskapet. Precis som denhär Petri du talar om verkar göra. Om man vill tala om tro, bibeln och gud måste man utgå från riktiga experter och bibeln, en kristen behöver inte vara en allvetande hjälte även om den troligtvis mycket gärna sprider på det glada budskapet.
Vilket alltså speciellt gör att jag gärna skulle se att flera mänskor skulle dra sig till kristendom är dess moral. Ja, man kan vara moralisk utan att tro och följa bibelns ord, men man är inte lika obligerad till det och gör det i princip frivilligt. Så många idioter som det finns på jorden, skulle jag hellre se dem som snälla kristna idioter än ateist-idioter utan moral eller samvete.
Fast jag inte för tillfället tror har jag en stark känsla av att mänskan ju måste ha en själ. Så värdefulla tycker jag att vi är att vi måste ha en själ. Men vart går den då hjärtat slutar slå?

Allt jag nu skrivit är alltså på inget sätt kritik mot det du skrivit, om du så lyckas det uppfatta, utan jag tyckte du tog upp en viktig fråga som jag mycket gärna diskuterar.

1 mars 2010 kl. 07:02  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida